ضرورت و اهمیت اندازه گیری ترکیبات دی اکسین و فوران در خروجی دودکش صنایع

گزارش عملکرد دو ساله سازمان حفاظت از محیط زیست
2018-09-15
دیوکسین و فوران چیست؟
2018-09-15

امروزه موفقیت و اثر بخشی هرگونه برنامه مدیریتی در حفاظت و صیانت از محیط زیست و سلامت افراد در گروی پایش بهینه و مناسب کمی و کیفی می باشد. از آن جا که آنالیز اطلاعات پایش، مبنای مدل سازی و پیش بینی میزان آلودگی و راهکاری جلوگیری از آلودگی و پاکسازی می باشد، از این رو پایش، نقش و اهمیت زیادی در امر مدیریت آلودگی و حفظ کیفیت محیط ایفا می کند. در واقع زمانی می توان مدیریت مطلوب و تصمیم گیری بجا و بهنگام در حوزه آلودگی های زیست محیطی اعمال نمود، که داده های پایش اعم از پایش منابع محیطی (آب ، خاک ، هوا) و پایش منابع نشر آلاینده، به لحاظ صحت و دقت از اعتبار کافی و قابل قبول برخوردار باشد.

دو گروه از آلاینده های معروف زیست محیطی ترکیبات دی اکسین‌ها و فوران‌ها (Dioxin & Furans) هستند که این ترکیبات دو گروه از آلاینده‌های دوازده گانه آلی پایدار (POPs) نیز می باشند. طبق کنوانسیون استکهلم، مدیریت ویژه آن‌ها برای کشورهای عضو از جمله کشور ایران، ضروری گردیده است.

به استناد بندالف ماده۶۱ قانون برنامه چهارم توسعه و بمنظور ارتقای کمی و کیفی پایش های محیط زیست، خوداظهاری درپایش آلودگی درفعالیتهای مختلف تولیدی، خدماتی و زیربنایی الزامی است، براین اساس «کلیه واحدهای تولیدی،خدماتی و زیربنایی باید براساس دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به نمونه برداری و اندازه گیری آلودگیها و تخریب های خود اقدام و نتیجه را به سازمان مذکورارائه دهند». این مهم در بند ب ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم نیز تصریح گردیده است.

اندازه گیری ترکیبات دی اکسین و فوران در خروجی دودکش صنایع نیز در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۱/۲۲ هیات وزیران به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده ۱۵ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا به صورت الزام برای صنایع اعلام گردیده است.

آزمایشگاه سبزاندیشان زمین عصر صنعت به عنوان اولینآزمایشگاه مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست توانمندی نمونه برداری ترکیبات آلاینده دی اکسین وفوران (dioxin and furan) از خروجی صنایع را دارد.